Page 159 - DAS_Rehberi
P. 159

Bölüm
            19


       138                                          Dezenfeksiyon Antisepsi Sterilizasyon Rehberi


           Psikososyal Riskler ve Yönetimi

              MSÜ çalışanlarında ortaya çıkabilen birçok psikososyal sorunlar, çalışanın sağlığı
           üzerinde olumsuz etkiler oluşturmakta ve aynı zamanda işgücü kaybına, verimlilik
           düşüşüne neden olmaktadır. Çalışma ortamının optimum şartlarda olması hem ça-
           lışan memnuniyetini artırır hem de olası riskleri en düşük düzeye indirebilir.

           Çalışanda Ortaya Çıkabilecek Psikososyal Riskler
           •  Personel başına düşen iş yükünün fazla olması ve zaman baskısı,
           •  Tekdüze çalışma ve monotonluk,
           •  Kapalı ortamda uzun süre çalışma,
           •  Fazla mesai ve vardiyalı çalışma sistemi,
           •  Çalışma arkadaşlarının eğitimsiz ya da ekip çalışmasına uyumsuz olması,
           •  Yönetimin, ünitenin işleyiş ve süreçleriyle ilgili var olan/ortaya çıkan sorunlarına
              karşı duyarsız olması,
           •  Yetersiz ücret,
           •  Psikolojik, fiziksel veya sözel şiddete (mobbing) maruz kalma,
           •  Zorunlu olarak görevlendirilme (işi istememe),
           •  Yapılan işin boşa gitme kaygısı veya işin öneminin algılanamaması,
           •  Strese bağlı olarak uzun dönemde tükenmişlik sendromu ve/veya psikosomatik
              hastalıkların ortaya çıkması,
           •  Olumsuz koşullara bağlı olarak madde bağımlılığının (sigara, alkol, kimyasal ba-
              ğımlılık) ortaya çıkması,
           •  Yetersiz psikolojik destek.

           Öneriler

           •  Stres oluşturan her türlü faktörün ortadan kaldırılması için çalışılmalıdır.
           •  İş planı, iş akış şemaları, standart uygulama prosedürleri ve talimatlar çalışana yol
              göstermesi, güven vermesi ve iş standardının sağlanması açısından önemlidir.
           •  Çalışanların görev tanımları oluşturulmalıdır.
           •  İş/çalışan oranını dengede tutacak şekilde görev dağılımı yapılmalı, ünite içi iş
              yükünü kaldırabilecek yeterli sayıda personel istihdam edilmelidir.
           •  Çalışanlar ünite içinde rotasyona tabi tutularak çalıştırılmalı, böylece iş hayatın-
              daki monotonluğun ortadan kaldırılması sağlanmalıdır.
           •  Çalışanların birbiriyle  kaynaşmasına  katkı  sağlayacak sosyal  organizasyonlar
              planlanabilir.
           •  Kurum içinde çalışanın ihtiyacı olduğunda başvurabileceği psikolojik destek bi-
              rimleri kurulmalıdır.
           •  Belli dönemlerde çalışan memnuniyeti anketleri düzenlenerek geri dönüşler
              alınmalıdır.
           •  Belli aralıklarla verilen hizmet içi eğitimler ile çalışanların hem kişisel hem de
              mesleki gelişimleri sağlanmalıdır.
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164