Page 159 - DAS_Rehberi
P. 159
Bölüm
19
138 Dezenfeksiyon Antisepsi Sterilizasyon Rehberi
Psikososyal Riskler ve Yönetimi
MSÜ çalışanlarında ortaya çıkabilen birçok psikososyal sorunlar, çalışanın sağlığı
üzerinde olumsuz etkiler oluşturmakta ve aynı zamanda işgücü kaybına, verimlilik
düşüşüne neden olmaktadır. Çalışma ortamının optimum şartlarda olması hem ça-
lışan memnuniyetini artırır hem de olası riskleri en düşük düzeye indirebilir.
Çalışanda Ortaya Çıkabilecek Psikososyal Riskler
• Personel başına düşen iş yükünün fazla olması ve zaman baskısı,
• Tekdüze çalışma ve monotonluk,
• Kapalı ortamda uzun süre çalışma,
• Fazla mesai ve vardiyalı çalışma sistemi,
• Çalışma arkadaşlarının eğitimsiz ya da ekip çalışmasına uyumsuz olması,
• Yönetimin, ünitenin işleyiş ve süreçleriyle ilgili var olan/ortaya çıkan sorunlarına
karşı duyarsız olması,
• Yetersiz ücret,
• Psikolojik, fiziksel veya sözel şiddete (mobbing) maruz kalma,
• Zorunlu olarak görevlendirilme (işi istememe),
• Yapılan işin boşa gitme kaygısı veya işin öneminin algılanamaması,
• Strese bağlı olarak uzun dönemde tükenmişlik sendromu ve/veya psikosomatik
hastalıkların ortaya çıkması,
• Olumsuz koşullara bağlı olarak madde bağımlılığının (sigara, alkol, kimyasal ba-
ğımlılık) ortaya çıkması,
• Yetersiz psikolojik destek.
Öneriler
• Stres oluşturan her türlü faktörün ortadan kaldırılması için çalışılmalıdır.
• İş planı, iş akış şemaları, standart uygulama prosedürleri ve talimatlar çalışana yol
göstermesi, güven vermesi ve iş standardının sağlanması açısından önemlidir.
• Çalışanların görev tanımları oluşturulmalıdır.
• İş/çalışan oranını dengede tutacak şekilde görev dağılımı yapılmalı, ünite içi iş
yükünü kaldırabilecek yeterli sayıda personel istihdam edilmelidir.
• Çalışanlar ünite içinde rotasyona tabi tutularak çalıştırılmalı, böylece iş hayatın-
daki monotonluğun ortadan kaldırılması sağlanmalıdır.
• Çalışanların birbiriyle kaynaşmasına katkı sağlayacak sosyal organizasyonlar
planlanabilir.
• Kurum içinde çalışanın ihtiyacı olduğunda başvurabileceği psikolojik destek bi-
rimleri kurulmalıdır.
• Belli dönemlerde çalışan memnuniyeti anketleri düzenlenerek geri dönüşler
alınmalıdır.
• Belli aralıklarla verilen hizmet içi eğitimler ile çalışanların hem kişisel hem de
mesleki gelişimleri sağlanmalıdır.