Page 147 - DAS-Rehber-2019-edit.indd
P. 147

1.1.Fiziksel riskler ve yönetimi
           MSÜ fiziksel mekanı, deneyimli mimar/mühendis ve hastane idaresinden elemanların
           da  bulunduğu  bir  ekip tarafından  uluslararası standartlara göre  ve  ergonomik  bir
           şekilde düzenlenmelidir. Bu şekilde çalışma ortamında çalışanın, cihaz/malzemeler ile
           uyumu sağlanabilir; tehlikeli durumlar veya iş akışında aksaklıkların çıkması önlenebilir.
           MSÜ’de karşılaşılabilecek fiziksel riskler şunlardır:
           • İş yoğunluğu nedeniyle sürekli aynı pozisyonda veya ayakta kalmaya bağlı olarak, kas
           iskelet ve/veya dolaşım sistemiyle ilgili rahatsızlıklar
           • Çalışma ortamındaki düzensiz ve uygunsuz yerleştirilmiş olan ve sabitlenmesi gereken
           ancak  sabitlenmemiş olan  eşyaların düşmesi ya  da  yuvarlanması  sonucu  çarpma,
           düşme ve sıkışmaya bağlı yaralanmalar
           • Birim içinde malzemelerin kontrolsüz taşınması ya da çekilmesi sırasında vücut
           yaralanmaları, kapasite fazlası malzeme taşıma sırasında omurga/omurilik hasarlanması
           • Çalışma ortamında ıslak veya kaygan zemine bağlı kayma, çarpma, burkulma ve yaralanmalar
           •  Yüksek ısıya maruz kalan malzemelere koruyucu ekipman kullanılmadan dokunulması,
           yüksek ısıya sahip buhar maruziyeti (otoklav buharı gibi) sonucu yanıklar
           • Birim içindeki cihazların oluşturduğu sese kronik maruziyet nedeniyle işitme kayıpları
           • Birim içinde cihazlardaki kaçak ya da uygunsuz kullanımdan dolayı elektrik çarpması
           • Yangın
           Öneriler:

           • Birim çalışanları yukarıda sayılan risklere karşı bilgilendirilmeli ve alınması gereken
           önlemler konusunda eğitilmelidir.
           • Ünite ergonomik duruş-çalışma kurallarına uygun planlanmalıdır. Çalışanların uygun
           postürde çalışabilmesini sağlayacak ergonomik tabureler, ayarlanabilir tezgahlar
           sağlanmalıdır.

           • Çalışma saatleri içinde dinlenme zamanları ayrılmalı, çalışanlar düzenli olarak boyun,
           omuz, omurga, ekstremite egzersizleri yapmalıdır.
           • Bozuk sandalye, koltuk vs. için yapılabiliyorsa bakım ve onarımı yapılmalıdır veya
           kullanımdan kaldırılmalıdır; bu süreçte üzerine “DİKKAT! BOZUKTUR, KULLANMAYINIZ”
           şeklinde bir uyarı yazısı asılmalıdır.
           • Birim içinde düştüğü ya da devrildiğinde çalışanların yaralanmasına neden olacak
           dolaplar ve  eşyalar duvar ya da zemine sabitlenmelidir
           • Eşya taşıma arabası, sedye vb freni olan tıbbi cihazların park halindeyken frenlerinin
           kapalı olduğundan emin olunmalıdır.
           • Depo alanlarında düşme ve yaralama riski olan malzemelerin istiflenmesinde daha alt
           rafların kullanılmasına özen gösterilmelidir.




                                                        Sterilizasyon Dezenfeksiyon Rehberi, 2019
           146
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152